Unikt samarbete för att maximera nyttan av det nya järnvägsprojektet Sydostlänken

Unikt samarbete för att maximera nyttan av det nya järnvägsprojektet Sydostlänken

Snart binds sydöstra Sverige samman med resten av landet. I juli 2024 meddelande regeringen att planeringen av ett järnvägsinfrastrukturprojekt hade påbörjats. Projektet som kallas Sydostlänken skapar en landsomfattande korridor för tågtrafik och en kustbana som gör det möjligt att transportera gods direkt via järnvägen till Blekinges hamnar vid Östersjön, och samtidigt öppnas nya vägar för passagerartåg mellan Blekinge och grannregionerna Skåne och Småland.

Även om Trafikverkets planering fortfarande är i ett tidigt skede, finns redan en officiell webbplats för Sydostlänken med utförlig information om projektet. Sydostlänken omfattar omkring 60 kilometer tågspår – varav 41 kilometer är befintliga spår som ska elektrifieras och uppgraderas och 17 kilometer blir nya spår – som sträcker sig mellan tågstationerna i Älmhult i Småland och Karlshamn i Blekinge. Linjen får även tre nya passagerarstationer, två godsbangårdar och ett mötesspår.

Fördelar både på nationell och lokal nivå

Peter Nygårds, senior rådgivare för både Polar Structure och deras huvudsakliga partner för järnvägsinfrastruktur Train Alliance, säger att Sydostlänken är en efterlängtad förbindelse till region Blekinge. ”Det finns ett försvarsintresse, ett kommersiellt intresse och ett samhällsintresse av att Blekinge ska vara mer sammankopplat med resten av Sverige”, förklarar han.

Projektet förväntas vara särskilt fördelaktig för företag som Ikea och Volvo Group. Det ses även som en förutsättning för att stödja deltagandet i NATO.

”Det är viktigt för Sverige”, säger Magnus Gärdebring, kommunstyrelsens ordförande i Karlshamn. ”Det är faktiskt viktig för hela den här delen av Europa, eftersom vi får ytterligare ett sätt att ta oss mellan Stockholm och Malmö som är den viktigaste transportleden.”

Dessutom innebär projektet fördelar för de fem kommunerna som knyts samman av den nya järnvägslinjen: Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Osby och Älmhult. Godstransporterna i området kommer att öka och skapa affärsmöjligheter och ökad rörelsefrihet för invånarna.

”Det finns ett värdefullt arbetsmarknadsområde längs Sydostlänken”, säger Lotte Melin kommunstyrelsens ordförande i Osby. Hon förklarar att projektet gör det enklare än någonsin för många fler att arbetspendla, även längre sträckor. ”Så det kommer att gynna både företag och enskilda anställda.”

Blandfinansiering för att maximera nyttan för regionen

Men för att utnyttja projektets fulla potential på kommunnivån krävs ytterligare och kompletterande satsningar enligt Nygårds. Samhällen som genomgått liknande järnvägsprojekt behöver i många fall bygga kompletterande bangårdar, extra spår och logistiska knutpunkter för att få ut mesta möjliga av den statligt finansierade infrastrukturen, och det krävs alternativa sätt att betala för det.

”Det saknas resurser i den offentliga finansieringen för att maximera användningen av en ny järnväg”, säger han. ”Om vi bara förlitar oss på offentlig finansiering får vi inte det vi behöver.”

Polar Structure och Train Alliance har tidigare samarbetat med kommunpolitiker i Karlshamn, Sölvesborg och Olofström. Månaderna före och efter att regeringen gett grönt ljus för förberedelserna av Sydostlänken började de undersöka hur ett samarbete mellan dem skulle kunna optimera den efterföljande logistiken och främja tillväxten i områdena.

”När det stod klart att Sydostlänken skulle gå hela vägen till Älmhult, anslöt sig även Osby och Älmhult”, säger Melin och konstaterar att ett samarbete kändes rimligt för alla inblandade.  ”Det ger oss fler möjligheter att komplettera varandra.”

Samarbete över flera gränser

I november 2024 fastställdes villkoren för samarbetet mellan de fem kommunerna, Polar Structure och Train Alliance, och de gick gemensamt ut med ett offentligt meddelande om det ingångna samarbetsavtalet.

”Jag tycker att det är bra att Polar Structure och Train Alliance är en så stor del i detta, eftersom de har både finansieringsförmågan och expertkunskaperna för ett så här stort projekt, något som kommunerna inte har”, säger Melin. ”Vi har däremot marken.”

Samarbetet är en möjlig modell för framtida infrastrukturutveckling i Sverige. Regeringen hanterar den grundläggande infrastrukturen, medan kommunerna samarbetar med privata aktörer för att bygga och driva viktiga kompletterande system. Sådana samarbeten har hitintills inte varit så vanliga i Sverige. Det här projektet visar däremot att det finns tillräckligt med potential för att få fem kommuner från tre olika regioner att ansluta sig. 

”Det är ganska ovanligt”, medger Nygårds, ”men det är ett bra samarbete som är baserat på gemensamma målsättningar.”

Och gruppens gemensamma ambitioner väger starkare än den politiska skiljelinjen enligt Gärdebring. ”Vi kommer från kommuner med olika politiska styren”, säger han, ”men vi är fullständigt eniga i det här. Och det är ganska unikt.”

 

Bild som visar Sydostlänkens dragning

Alla nyheter

Relaterade ämnen

Järnvägen som ryggrad för svensk industri och konkurrenskraft

Järnvägen som ryggrad för svensk industri och konkurrenskraft Sverige är en ledande industrination med en stark global position. men utan ett effek...

Läs mer

Batteripark i Brista i drift – 25 MW till Stockholms elnät

Polar Structure, genom sitt dotterbolag Polar Energy, har tillsammans med Stockholm Exergi tagit ännu ett steg mot ett mer flexibelt elsystem. Sedan m...

Läs mer

Ny batteripark i Heby stärker det lokala elsystemet

Polar Structure, genom sitt dotterbolag Polar Energy, står bakom ännu en satsning på lokal energilagring. Den 14 maj invigdes en ny batteripark i Heby...

Läs mer

Prenumerera på utskick

 

Vill du få de senaste nyheterna från Polar Structure? Registrera dig här och få notiser direkt från vår Cision News-sida.

Läs mer om hur Cision behandlar personlig information här.